RECEPT



Heej !!!!!!!!

Idag så ska jag skriva in tipps och recept.
Jag ska skriva in sockerkaka men tyvär så har jag ingen bild på den men om ni vill ha nåt recept på nån maträtt så skriv gärna en komentar

Idag har jag bara varit på bio och kollade på NARNIA prins  caspian och skeppet  den var jätte bra :-)
Jag har ju skilda föräldrarså denna veckan är jag hoss min mamma det är roligt här för jag vet inte ricktit ;-)
idag till midag så åt jag tackos det va jätte gott
här får ni receptet till sockerkakan


SOCKERKAKA


Börja med att vispa upp äggen ett par långsamma tag med lägsta hastighet.
Öka sedan och vispa smeten luftig och porös.


3 ägg
2 dl socker
rivet skal av i citron
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
75 g margarin eller smör
1 dl vatten

vispa ägg och socker pösigt.
tillsät citronskal.
blanda mjöl pch bakpulver och koka upp det.
rör ner det i smeten.
häll jenas det i smeten.
gräddning: ställ formen på galler i nedre delen av ungnen i 175 grader.
grädda 35-40 min.
låt kakan svalna något innan den stjälps upp på galler och låt den gärna svalna under formen.
förvaring: kakan är godast nybakad men håller signbra 4-6 dagar i plastpåse på sval plats.
i frysen ca 6 månader.

ungstempratur: 175 grader
smörja och bröa en bakform, ca 2 liter'

1. Smörja formen väl.
rumstempererat matfett ger ett tjockare skikt än smält.

2. Vispa ägg och socker till en luftig smet.
med elvispmär 3-4 minuter lagom, för hand ca 10 minuter.

3. Till kakor med mycket fett rör man matfett och socker poröst.
rumstemperera matfettet å går det lättare.

4.Ta strukna mott.
blanda gärna torra ingridieser innan de vänds  ner i smeten.

5. Fyll inte formen mer än till 2/3.
smeten måste få plats att utvidgas sig under gräddningen.

6. Kakan är färdig när den sleper från kanten och en provsticka är torr.
låt kakan stå kvar i formen.

SEN SÅ ÄR DEN FÄRDIG




hoppas ni har en jätte god sockerkaka så kanske vi ses nästa gång

XoXo Sara ;-)

OBS !!!!!!!!

SKRIV EN KOMENTAR TILL NYTT RECEPT SÅ HEJDÅ

;-) :-) ;-) :-) ;-)   <3 <3 <3 <3 <3


Kommentarer
Postat av: Linnea

Fin blogg jag blev faktiskt nöjd med headern ;)

2011-01-03 @ 18:21:36
URL: http://linnearapp.blogg.se/
Postat av: Alexandra - Uppsalas största blogg

sv åh tack gud vad glad jag blir :D

2011-01-03 @ 20:37:26
URL: http://vadfanskajagheta.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0